Wednesday, March 24, 2010

Cantik Dengan Cara Murah

1. Tomato
http://tbn2.google.com/images?q=tbn:x132aSoAf9hl7M:http://1.bp.blogspot.com/_kj8pux54aOY/SNObaMRTR5I/AAAAAAAAANQ/HUJ2qrgDdM0/s320/tomat.jpg
Masker tomato dipercayai dapat memulihkan kulit yang terbakar oleh sinar matahari.

Caranya : ambil ½ buah tomat yang masak dan masih segar, lumatkan dengan blender atau boleh juga ditumbuk. Tambahkan sedikit madu. Usapkan keseluruh wajah dan biarkan selama 15 minit. Setelah itu bersihkan wajah dengan air suam menggunakan. Kemudian basuh dengan air dingin. Mudah kan?


2. Putih Telur + Nipis


Masker putih telur sangat sesuai untuk kamu yang bermasalah dengan minyak di wajah kerana masker ini dapat mengurangkan kadar minyak di wajah serta mengecilkan pori-pori. So, jerawat jadi berkurangla. Penggunaannya cukup 2 kali dalam seminggu.

Caranya :

Kacau putih telur secukupnya, lalu tambahkan air jeruk nipis secukupnya juga. Sapu masker ke seluruh wajah. Biarkan selama 15 minit. Setelah itu bersihkan dengan air suam menggunakan lembut/waslap/spons. Setelah itu kompres wajah dengan ais batu.


3. Aprikot




Kulit kering atau normal, cuba masker ini ye. Kerana Aprikot mengandung lemak, jadi buat yang kulitnya berminyak, disarankan untuk jangan mencuba.

Caranya : Lumatkan ¼ bagian Aprikot yang sudah masak. Beri sedikit madu. Sapukan masker ke wajah. Biarkan selama 15 minit, lalu basuh wajah dengan air suam, kemudian dengan air dingin.

Sama seperti masker telur+jeruk nipis, penggunaannya cukup 2 kali dalam seminggu.

4.Timun



Dari zaman dulu, orang orang percaya bahawa cucumber atau mentimun dapat menghaluskan kulit, menyegarkan wajah dan meringkaskan pori. Mentimun juga dapat digunakan oleh segala jenis kulit.

Caranya sangat mudah, iaitu : potong mentimun nipis-nipis, lalu tempelkan pada wajah sambil baring.

And jika mahu merasakan sensasi dinginnya, sebaiknya timunnya disimpan di peti sejuk, dijamin kamu pasti akan merasa lebih segar.

Masker mentimun juga bisa digunakan untuk penyegar wajah setelah menggunakan masker dari bahan lain.

mudah-mudahan tipsnya bermanfaat ye..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...