Monday, May 24, 2010

Metodologi Menangani Stres



Saya terbaca satu cara dalam menangani stres menggunakan kaedah IDEAL. Kuasailah kaedah ini mudah-mudahan stres dan tekanan kerja harian makin dapat diselesaikan dengan bijak.

I (Identify the problem) - Kenal pasti masalah yang sedang anda hadapi. Tidak ramai yang mampu memikirkannya. Sebaliknya bila tertekan terus menunjukkan ekspressi akibat tekanan yang diterima. Jadi sudah pasti masalah tetap juga tidak akan selesai.

D (Describe posibble options) - Masalah sudah dikenal pasti, maka teruskan langkah kedua dengan menyenaraikan segala pilihan yang ada untuk menyelesaikan masalah anda tersebut. Senaraikan semuanya.

E (Evaluate consequences of each option – the pro’s and con’s) - Setiap pilihan yang disenaraikan tidak semuanya tepat maka anda perlu menganalisis setiap pilihan tersebut sama ada sesuai atau tidak. Fikirkan baik buruknya juga sebelum anda menetapkan keputusan.

A (Act) – Bertindaklah mengikut pilihan terbaik yang anda ada. Analisis yang telah dilakukan akan memberikan tindakan yang tepat kepada masalah anda.

L – (Learn) - Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Belajarlah dari pengalaman anda terhadap sesuatu masalah. Tidak salah juga jika anda menulis masalah tersebut dan menyimpannya sebagai satu cara untuk membantu anda menghilangkan masalah stres.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...