Di dalam dunia kini di mana Google Inc. boleh mengetahui
tabiat membeli belah anda dan pihak polis menggunakan telefon bimbit untuk
mengenal pasti lokasi panggilan kecemasan, bagaimana sebuah pesawat besar
seperti Boeing 777 boleh hilang daripada radar?
Komunikasi pesawat MH370 yang tiba-tiba ‘senyap’ menunjukkan
betapa mudahnya rangkaian suara, radar dan satelit moden boleh diputuskan
hubungannya. Lampu isyarat yang digunakan pusat kawalan bagi mengesan pesawat
tersebut turut diputuskan. Ini termasuk sistem teks-dan-data penerbangan.
Misteri ini mungkin akan merangsangkan rekaan bentuk semula
suis yang boleh digunakan juruterbang untuk memutuskan sambungan dan penggunaan
kelajuan teknologi satelit untuk mengesan masa dan sistem penting pesawat, kata
bekas eksekutif syarikat Airbus SAS, George Hamlin. Isyarat-isyarat lain perlu
dianalisa bagi mengesan kemungkinan lokasi terakhir pesawat menuju ke Lautan
Hindi di luar pantai Australia, kata dua individu yang pakar mengenai perkara
ini.
“Buku peraturan ditulis dengan darah” kata Hamlin, memetik
kata-kata yang biasa digunakan ahli-ahli penerbangan. “Kebanyakkan peraturan
tersebut ditulis kerana orang ramai melihat sendiri bagaimana perkara tidak
disangka boleh terjadi.”
Perakam suara kokpit yang merupakan sebahagian daripada
kotak hitam juga tidak dapat memberi petunjuk jika pesawat 777-200 itu
beroperasi untuk empat jam lagi selepas pusat kawalan terputus hubungan,
menurut data satelit. Unit tersebut hanya menyimpan audio selama dua jam, kata
presiden syarikat perunding AirSafe.com LLC yang berpangkalan di Seattle, Todd
Curtis.
Hilang dari skrin
Pesawat MH370 kali terakhir dilihat di skrin pusat kawalan
udara sewaktu berada berhampiran ruang udara Vietnam pada 8 Mac pada ketinggian
35,000 kaki berhampiran Teluk Thailand. Suara komunikasi terakhir didengari
adalah normal, menurut syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).
Sebelum komunikasi terputus, radar pesawat telah
dipertingkatkan dengan transponder, dimana ia memberi pengawal trafik maklumat
bagi mengesan pesawat itu. Juruterbang boleh memberi kod untuk memancarkan
isyarat kecemasan atau rampasan pesawat, kata presiden TECOP Antarabangsa yang
berpangkalan di San Diego, Hans Weber, seorang perunding yang mahir dalam
isu-isu keselamatan penerbangan dan keselamatan.
Pesawat MAS 777 ini juga dilengkapi dengan Sistem Menangani
dan Laporan Komunikasi Pesawat, atau ACARS, yang membolehkan juruterbang
menghantar mesej berbentuk teks kepada kakitangan operasi penerbangan.
Teknologi ini membenarkan pesawat tersebut menghantar
laporan menerusi satelit atau radio kepada pengendali pusat bagi apa-apa
perkara tidak normal atau kerosakan mekanikal. Penghantaran maklumat kepada MAS
dan pembuat enjin Rolls-Royce Holdings Plc pula terhenti, kata
syarikat-syarikat tersebut dalam satu kenyataan.
Tiada langganan
MAS tidak melanggan ciri tambahan popular Boeing, iaitu
sebuah sistem penyelenggaraan bagi memancar maklumat masa sebenar kepada
pembuat pesawat yang berpangkalan di Chicago, kata seorang individu yang tidak
diberikan kuasa untuk membuat kenyataan. Boeing menyusun data dan menghantar
isyarat penyelenggaraan kepada peserta dalam program Pengurusan Keadaan
Penerbangan (Flight Health Management).
Sesiapa yang berniat untuk menamatkan data komunikasi
pesawat perlu menekan satu suis untuk menutup transponder atau melumpuhkan
pemutus litar kokpit untuk memintas ACARS, kata seorang profesor sains yang
mengajar mengenai siasatan kemalangan di Embry-Riddle Aeronautical University
di Prescott, Arizona, Bill Waldock.
“ACARS pesawat MH370 yang diganggu menunjukkan campur tangan
oleh “seseorang yang mengenali sistem pesawat tersebut,” kata Waldock. “Ini
sama ada antara anak kapal atau seseorang yang tahu cara mengendalikan pesawat
jenis 777 ini.”
Pemutus litar
Perakam suara dalam pesawat boleh dillumpuhkan menggunakan
pemutus litar di dalam kokpit, kata Hamlin. Curtis, bekas pekerja Boeing
berkata, proses mendapatkan semula perakam suara MH370 tidak semestinya dapat
memberi gambaran jelas jika kapasiti merakam selama dua jam itu tidak
mencukupi.
“Jika pesawat itu ditemui sekalipun, kita mungkin tidak akan
dapat sebarang jawapan,” katanya. “Alat elektronik penumpang juga bermungkinan
menjadi amat penting dalam menentukan apa yang terjadi dan bila ia
terjadi.” -- Agensi
No comments:
Post a Comment