Tuesday, March 18, 2014

MH370: Kehilangan pesawat dedah jurang komunikasi pada ketinggian 35,000 kaki

www.facebook.com/yoyoykamphoraspa
Di dalam dunia kini di mana Google Inc. boleh mengetahui tabiat membeli belah anda dan pihak polis menggunakan telefon bimbit untuk mengenal pasti lokasi panggilan kecemasan, bagaimana sebuah pesawat besar seperti Boeing 777 boleh hilang daripada radar?

Komunikasi pesawat MH370 yang tiba-tiba ‘senyap’ menunjukkan betapa mudahnya rangkaian suara, radar dan satelit moden boleh diputuskan hubungannya. Lampu isyarat yang digunakan pusat kawalan bagi mengesan pesawat tersebut turut diputuskan. Ini termasuk sistem teks-dan-data penerbangan.

Misteri ini mungkin akan merangsangkan rekaan bentuk semula suis yang boleh digunakan juruterbang untuk memutuskan sambungan dan penggunaan kelajuan teknologi satelit untuk mengesan masa dan sistem penting pesawat, kata bekas eksekutif syarikat Airbus SAS, George Hamlin. Isyarat-isyarat lain perlu dianalisa bagi mengesan kemungkinan lokasi terakhir pesawat menuju ke Lautan Hindi di luar pantai Australia, kata dua individu yang pakar mengenai perkara ini.


“Buku peraturan ditulis dengan darah” kata Hamlin, memetik kata-kata yang biasa digunakan ahli-ahli penerbangan. “Kebanyakkan peraturan tersebut ditulis kerana orang ramai melihat sendiri bagaimana perkara tidak disangka boleh terjadi.”

Perakam suara kokpit yang merupakan sebahagian daripada kotak hitam juga tidak dapat memberi petunjuk jika pesawat 777-200 itu beroperasi untuk empat jam lagi selepas pusat kawalan terputus hubungan, menurut data satelit. Unit tersebut hanya menyimpan audio selama dua jam, kata presiden syarikat perunding AirSafe.com LLC yang berpangkalan di Seattle, Todd Curtis.

Hilang dari skrin

Pesawat MH370 kali terakhir dilihat di skrin pusat kawalan udara sewaktu berada berhampiran ruang udara Vietnam pada 8 Mac pada ketinggian 35,000 kaki berhampiran Teluk Thailand. Suara komunikasi terakhir didengari adalah normal, menurut syarikat Penerbangan Malaysia (MAS).

Sebelum komunikasi terputus, radar pesawat telah dipertingkatkan dengan transponder, dimana ia memberi pengawal trafik maklumat bagi mengesan pesawat itu. Juruterbang boleh memberi kod untuk memancarkan isyarat kecemasan atau rampasan pesawat, kata presiden TECOP Antarabangsa yang berpangkalan di San Diego, Hans Weber, seorang perunding yang mahir dalam isu-isu keselamatan penerbangan dan keselamatan.

Pesawat MAS 777 ini juga dilengkapi dengan Sistem Menangani dan Laporan Komunikasi Pesawat, atau ACARS, yang membolehkan juruterbang menghantar mesej berbentuk teks kepada kakitangan operasi penerbangan.

Teknologi ini membenarkan pesawat tersebut menghantar laporan menerusi satelit atau radio kepada pengendali pusat bagi apa-apa perkara tidak normal atau kerosakan mekanikal. Penghantaran maklumat kepada MAS dan pembuat enjin Rolls-Royce Holdings Plc pula terhenti, kata syarikat-syarikat tersebut dalam satu kenyataan.

Tiada langganan

MAS tidak melanggan ciri tambahan popular Boeing, iaitu sebuah sistem penyelenggaraan bagi memancar maklumat masa sebenar kepada pembuat pesawat yang berpangkalan di Chicago, kata seorang individu yang tidak diberikan kuasa untuk membuat kenyataan. Boeing menyusun data dan menghantar isyarat penyelenggaraan kepada peserta dalam program Pengurusan Keadaan Penerbangan (Flight Health Management).

Sesiapa yang berniat untuk menamatkan data komunikasi pesawat perlu menekan satu suis untuk menutup transponder atau melumpuhkan pemutus litar kokpit untuk memintas ACARS, kata seorang profesor sains yang mengajar mengenai siasatan kemalangan di Embry-Riddle Aeronautical University di Prescott, Arizona, Bill Waldock.

“ACARS pesawat MH370 yang diganggu menunjukkan campur tangan oleh “seseorang yang mengenali sistem pesawat tersebut,” kata Waldock. “Ini sama ada antara anak kapal atau seseorang yang tahu cara mengendalikan pesawat jenis 777 ini.”

Pemutus litar

Perakam suara dalam pesawat boleh dillumpuhkan menggunakan pemutus litar di dalam kokpit, kata Hamlin. Curtis, bekas pekerja Boeing berkata, proses mendapatkan semula perakam suara MH370 tidak semestinya dapat memberi gambaran jelas jika kapasiti merakam selama dua jam itu tidak mencukupi.

“Jika pesawat itu ditemui sekalipun, kita mungkin tidak akan dapat sebarang jawapan,” katanya. “Alat elektronik penumpang juga bermungkinan menjadi amat penting dalam menentukan apa yang terjadi dan bila ia terjadi.”  -- Agensi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...