Boeing 777, salah satu jenis pesawat dunia yang hebat dan
canggih, kini hilang di kawasan sibuk tetapi tiada seorang pun tahu bagaimana
dan mengapa.
Dalam laporan hari ini, CNN mendapatkan maklum balas pakar
ke atas misteri yang menyelubungi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 sama
ada ia berpunca daripada bom atau kegagalan mekanikal atau dirampas.
Kehilangan MH370 menimbulkan kebingungan selepas tiba-tiba
lesap di perairan antara Malaysia dengan Vietnam pada Sabtu ketika sedang dalam
perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.
"Sukar dipercayai persoalan tersebut masih belum
terjawab selepas tiga hari pesawat Boeing 777-200ER hilang. Ia membawa 227 penumpang
dan 12 anak kapal. Tiga persoalan itu kemungkinan yang diramal pakar dan
spekulasi tentang kemungkinan tersebut dijelaskan secara berhati-hati,"
kata laporan yang dipetik daripada CNN.
Agensi berita dunia itu memberikan empat senorio yang
diperkatakan oleh pakar, serta beberapa fakta berkaitan:
1. Senario: Bom? Atau "ujian saringan"?
Fakta: Dua pasport hilang dikaitkan dengan dua individu yang
membeli tiket penerbangan.
Analisis: Senario ini memberi gambaran kemungkinan seseorang
dalam senarai pengganas menaiki pesawat dan meletupkan pesawat. Bagaimanapun,
pasport yang hilang tidak bermakna pesawat tersebut adalah sasaran sebenar.
Ia boleh jadi, kata Ketua Penyiasat Jabatan Pengangkutan
Amerika Syarikat, Mar Schiavo, memberi gambaran pengganas mungkin melakukan
ujian saringan untuk tujuan serangan pada masa depan. Schiavo juga berkata,
"Ia juga mungkin kegiatan jenayah yang biasa berlaku," kerana
"terdapat banyak pasport hilang" digunakan oleh pelancong seluruh
dunia.
Fakta: Sehingga sekarang, tiada serpihan daripada pesawat
yang boleh dikaitkan dengan Boeing 777 menunjukkan ia berpunca daripada letupan
bom.
Analisis: Apabila bekas Naib Pengerusi Lembaga Keselamatan
Pengangkutan Kebangsaan, Robert Francis mendengar mengenai berita kehilangan MH370,
fikirannya tertumpu kepada : "Tidak semena-mena pesawat meletup dan tiada
isyarat. Tiada apa-apa." Kehilangan pesawat daripada radar tanpa isyarat
menurut Francis dianggap "sesuatu tidak pernah berlaku yang mungkin boleh
berlaku."
Bagaimana pula dengan teknologi satelit? Mungkinkah data
daripada satelit orbit menunjukkan pancaran atau haba panas infra-merah
daripada letupan? Sukar berlaku, kata pakar satelit Brian Weeden, yang
menghabiskan bertahun-tahun menjejak objek angkasa lepas di orbit untuk Tentera
Udara Amerika Syarikat.
Terdapat berdozen satelit kerajaan dan persendirian di orbit
bumi, yang boleh melihat ke bumi daripada jarak 300 kilometer ke 1,500
kilometer (antara 185 ke 930 batu). Mungkin salah satu daripadanya secara tidak
sengaja menghala pada masa yang sama dan lokasi sama menangkap imej pancaran
letupan.
Bagaimanapun, terdapat juga kemungkinan lain, kata Weeden,
di mana satelit rahsia Amerikan Syarikat yang berlegar 22,000 di orbit angkasa
lepas sempat mengambil bukti insiden tersebut. Satelit ini berada di orbit
geosegerak.
Secara berkumpulan, ia boleh memantau secara maya seluruh
pelosok bumi. "Kami tahu misi mereka adalah untuk menjejak misil balistik
yang dilancarkan menerusi haba," kata Weeden yang ketika ini menjadi
penasihat teknikal bagi Secure World Foundation. "Kami tidak tahu sama ada
ia cukup sensitif untuk menjejak sesuatu seperti letupan bom, jika itulah yang
berlaku."
Terdapat satu lagi persoalan, adakah kerajaan berasa berat
untuk mengeluarkan imej sedemikian bimbang mendedahkan kemampuan sistem satelit
rahsia tersebut.
2. Senario: Rampasan?
Fakta: Sebelum ia hilang, data radar menunjukkan pesawat
cuba berpatah balik ke Kuala Lumpur. Adakah itu petunjuk perampas mengarahkan
pesawat menukar laluan.
Analisis: Sehingga kini, tiada laporan menunjukkan anak
kapal menghantar sebarang isyarat rampasan berlaku.
3. Senario: Kegagalan mekanikal?
Peta: Kuala Lumpur dan Beijing
Fakta: Kegagalan menemui serpihan menunjukkan terdapat
kemungkinan juruterbang terpaksa mendarat atas air tanpa sempat menekan brek
dan akhirnya tenggelam ke dalam dasar laut.
Analisis: Jika itu yang berlaku, mengapa tiada sebarang
isyarat kecemasan? Pesawat ini tidak boleh melakukan aksi pelik tetapi ia
mempunyai keupayaan meluncur lebih 100 batu dan mendarat atas air tanpa
kedua-dua enjin berfungsi, kata bekas juruterbang Keith Wolzinger, yang
sekarang bekerja sebagai penasihat penerbangan Spectrum Group.
Ketika mengendalikan pesawat meluncur, terdapat kemungkinan
besar juruterbang sempat menghantar isyarat SOS.
Fakta: Pesawat hilang MH370 pernah tercabut sayap hujung
sebelum ini, tetapi dibaiki Boeing dan selamat untuk terbang, kata CEO Malaysia
Airlines, Ahmad Jauhari Yahya pada Ahad lalu.
Analisis: "Apa-apa kerosakan sebelum ini ke atas
pesawat, walaupun dibaiki mengikut piawaian... ia sebenarnya adalah bentuk
amaran bahaya," kata Wolzinger. Pakar bersetuju Boeing 777 antara paling
selamat di dunia dan boleh diyakini.
Semasa ia dibangunkan, ia
menjalani ujian paling lasak dalam sejarah dunia penerbangan. "Saya
berbincang dengan rakan," kata Wolzinger. "Kami bingung dengan
insiden ini." Pesawat Boeing 777 memiliki enjin paling berkuasa tinggi dan
diuji dengan teliti di dunia. "Keyakinan ke atas enjin pesawat secara
umumnya tidak dapat disangkal," kata beliau. "Ini pesawat paling
selamat."
4. Senario: Kesilapan juruterbang
Fakta: Sehingga kini, tidak terdapat isyarat menunjukkan
kesilapan juruterbang menyumbang kepada kehilangan pesawat.
Analisis: Beberapa pakar penerbangan membuat perbandingan
dengan kemalangan 370 Air France 447 pada 2009. Semua 228 penumpang dan anak
kapal meninggal dunia selepas pesawat terhempas akibat ribut di Atlantik dalam
perjalanan dari Brazil ke Paris.
Selepas pencarian selama dua tahun yang menelan belanja
banyak di pelosok lautan, bangkai pesawat dua enjin berkembar Airbus A330
akhirnya ditemui dan peti rakaman suara serta data juga ditemui. Penyiasat
Perancis menyalahkan kru kapal kerana gagal memahami "keadaan tegang
ketika itu dan tidak mengambil sebarang langkah pemulihan".
Tapi, tidak seperti 447. cuaca dilaporkan baik sepanjang
perjalanan MH370 dan tidak wujud sebarang ancaman.
Penerbangan Asiana Airlines 217, juga menggunakan Boeing
777, mendarat pendek di landasan pada Julai lalu di Lapangan Antarabangsa San
Francisco. Tiga terbunuh dan 180 lagi cedera.
Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan mengenalpasti
kebergantungan juruterbang kepada sistem pemanduan auto sebagai penyumbang
insiden tersebut, bagaimanapun laporan akhir belum lagi dikeluarkan. – 11 Mac,
2014.
No comments:
Post a Comment