Sunday, March 16, 2014

Empat senario kehilangan MH370 yang menjadi spekulasi, kata pakar

www.facebook.com/yoyoykamphoraspa
Boeing 777, salah satu jenis pesawat dunia yang hebat dan canggih, kini hilang di kawasan sibuk tetapi tiada seorang pun tahu bagaimana dan mengapa.

Dalam laporan hari ini, CNN mendapatkan maklum balas pakar ke atas misteri yang menyelubungi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 sama ada ia berpunca daripada bom atau kegagalan mekanikal atau dirampas.

Kehilangan MH370 menimbulkan kebingungan selepas tiba-tiba lesap di perairan antara Malaysia dengan Vietnam pada Sabtu ketika sedang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

"Sukar dipercayai persoalan tersebut masih belum terjawab selepas tiga hari pesawat Boeing 777-200ER hilang. Ia membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal. Tiga persoalan itu kemungkinan yang diramal pakar dan spekulasi tentang kemungkinan tersebut dijelaskan secara berhati-hati," kata laporan yang dipetik daripada CNN.

Agensi berita dunia itu memberikan empat senorio yang diperkatakan oleh pakar, serta beberapa fakta berkaitan:

1. Senario: Bom? Atau "ujian saringan"?

Fakta: Dua pasport hilang dikaitkan dengan dua individu yang membeli tiket penerbangan.


Analisis: Senario ini memberi gambaran kemungkinan seseorang dalam senarai pengganas menaiki pesawat dan meletupkan pesawat. Bagaimanapun, pasport yang hilang tidak bermakna pesawat tersebut adalah sasaran sebenar.

Ia boleh jadi, kata Ketua Penyiasat Jabatan Pengangkutan Amerika Syarikat, Mar Schiavo, memberi gambaran pengganas mungkin melakukan ujian saringan untuk tujuan serangan pada masa depan. Schiavo juga berkata, "Ia juga mungkin kegiatan jenayah yang biasa berlaku," kerana "terdapat banyak pasport hilang" digunakan oleh pelancong seluruh dunia.

Fakta: Sehingga sekarang, tiada serpihan daripada pesawat yang boleh dikaitkan dengan Boeing 777 menunjukkan ia berpunca daripada letupan bom.

Analisis: Apabila bekas Naib Pengerusi Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan, Robert Francis mendengar mengenai berita kehilangan MH370, fikirannya tertumpu kepada : "Tidak semena-mena pesawat meletup dan tiada isyarat. Tiada apa-apa." Kehilangan pesawat daripada radar tanpa isyarat menurut Francis dianggap "sesuatu tidak pernah berlaku yang mungkin boleh berlaku."

Bagaimana pula dengan teknologi satelit? Mungkinkah data daripada satelit orbit menunjukkan pancaran atau haba panas infra-merah daripada letupan? Sukar berlaku, kata pakar satelit Brian Weeden, yang menghabiskan bertahun-tahun menjejak objek angkasa lepas di orbit untuk Tentera Udara Amerika Syarikat.

Terdapat berdozen satelit kerajaan dan persendirian di orbit bumi, yang boleh melihat ke bumi daripada jarak 300 kilometer ke 1,500 kilometer (antara 185 ke 930 batu). Mungkin salah satu daripadanya secara tidak sengaja menghala pada masa yang sama dan lokasi sama menangkap imej pancaran letupan.

Bagaimanapun, terdapat juga kemungkinan lain, kata Weeden, di mana satelit rahsia Amerikan Syarikat yang berlegar 22,000 di orbit angkasa lepas sempat mengambil bukti insiden tersebut. Satelit ini berada di orbit geosegerak.

Secara berkumpulan, ia boleh memantau secara maya seluruh pelosok bumi. "Kami tahu misi mereka adalah untuk menjejak misil balistik yang dilancarkan menerusi haba," kata Weeden yang ketika ini menjadi penasihat teknikal bagi Secure World Foundation. "Kami tidak tahu sama ada ia cukup sensitif untuk menjejak sesuatu seperti letupan bom, jika itulah yang berlaku."

Terdapat satu lagi persoalan, adakah kerajaan berasa berat untuk mengeluarkan imej sedemikian bimbang mendedahkan kemampuan sistem satelit rahsia tersebut.

2. Senario: Rampasan?

Fakta: Sebelum ia hilang, data radar menunjukkan pesawat cuba berpatah balik ke Kuala Lumpur. Adakah itu petunjuk perampas mengarahkan pesawat menukar laluan.

Analisis: Sehingga kini, tiada laporan menunjukkan anak kapal menghantar sebarang isyarat rampasan berlaku.

3. Senario: Kegagalan mekanikal?

Peta: Kuala Lumpur dan Beijing

Fakta: Kegagalan menemui serpihan menunjukkan terdapat kemungkinan juruterbang terpaksa mendarat atas air tanpa sempat menekan brek dan akhirnya tenggelam ke dalam dasar laut.

Analisis: Jika itu yang berlaku, mengapa tiada sebarang isyarat kecemasan? Pesawat ini tidak boleh melakukan aksi pelik tetapi ia mempunyai keupayaan meluncur lebih 100 batu dan mendarat atas air tanpa kedua-dua enjin berfungsi, kata bekas juruterbang Keith Wolzinger, yang sekarang bekerja sebagai penasihat penerbangan Spectrum Group.

Ketika mengendalikan pesawat meluncur, terdapat kemungkinan besar juruterbang sempat menghantar isyarat SOS.

Fakta: Pesawat hilang MH370 pernah tercabut sayap hujung sebelum ini, tetapi dibaiki Boeing dan selamat untuk terbang, kata CEO Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya pada Ahad lalu.

Analisis: "Apa-apa kerosakan sebelum ini ke atas pesawat, walaupun dibaiki mengikut piawaian... ia sebenarnya adalah bentuk amaran bahaya," kata Wolzinger. Pakar bersetuju Boeing 777 antara paling selamat di dunia dan boleh diyakini.

Semasa ia dibangunkan, ia  menjalani ujian paling lasak dalam sejarah dunia penerbangan. "Saya berbincang dengan rakan," kata Wolzinger. "Kami bingung dengan insiden ini." Pesawat Boeing 777 memiliki enjin paling berkuasa tinggi dan diuji dengan teliti di dunia. "Keyakinan ke atas enjin pesawat secara umumnya tidak dapat disangkal," kata beliau. "Ini pesawat paling selamat."

4. Senario: Kesilapan juruterbang

Fakta: Sehingga kini, tidak terdapat isyarat menunjukkan kesilapan juruterbang menyumbang kepada kehilangan pesawat.

Analisis: Beberapa pakar penerbangan membuat perbandingan dengan kemalangan 370 Air France 447 pada 2009. Semua 228 penumpang dan anak kapal meninggal dunia selepas pesawat terhempas akibat ribut di Atlantik dalam perjalanan dari Brazil ke Paris.

Selepas pencarian selama dua tahun yang menelan belanja banyak di pelosok lautan, bangkai pesawat dua enjin berkembar Airbus A330 akhirnya ditemui dan peti rakaman suara serta data juga ditemui. Penyiasat Perancis menyalahkan kru kapal kerana gagal memahami "keadaan tegang ketika itu dan tidak mengambil sebarang langkah pemulihan".

Tapi, tidak seperti 447. cuaca dilaporkan baik sepanjang perjalanan MH370 dan tidak wujud sebarang ancaman.

Penerbangan Asiana Airlines 217, juga menggunakan Boeing 777, mendarat pendek di landasan pada Julai lalu di Lapangan Antarabangsa San Francisco. Tiga terbunuh dan 180 lagi cedera.

Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan mengenalpasti kebergantungan juruterbang kepada sistem pemanduan auto sebagai penyumbang insiden tersebut, bagaimanapun laporan akhir belum lagi dikeluarkan. – 11 Mac, 2014.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...