Saturday, December 12, 2009

Ketenangan & Kebahagiaan

Secara umumnya,manusia dapat ketenangan dan kebahagiaan hanya apabila dia mendapat benda yang dia suka dan dia rasa berhajat padanya.


Contohnya, seorang jutawan dan hartawan, dia cinta pada pakaian dan makanan yang mahal2, maka dia tidak akan merasai ketenangan jiwa atau kesenangan hati sehinggalah dia mendapat perkara2 yang dia inginkan itu.

Tetapi, sesiapa yang lebih suka duduk atas tikar, berbaring atas lantai, memakai pakaian yang sederhana dan memakan makanan yang biasa2 saja, maka jelaslah bahawa dengan mendapatkan perkara yang dia inginkan dan sukakan itu , maka dia juga akan merasai kenikmatan kebahagiaan dan ketenangan jiwa.


Rasulullah adalah USWATUN HASANAH (sebaik2 contoh/role model). Rasulullah suka kehidupan yang WASATIAH (serba sederhana). Maka mereka yang suka akan kehidupan sederhana mengikut cara Rasulullah SAW, maka mereka pasti akan merasai kelazatan ketenangan jiwa dan mengecapi kebahagiaan tulen. Malah mereka juga akan mendapat redha dan rahmat Allah kerana mencontohi kehidupan Rasulullah.

Ingatlah…jika sekiranya kesukaan kita selalu diletakkan di dalam benda2 yang mahal, yang hanya boleh didapati oleh jutawan dan hartawan saja, maka mungkin seumur hidup kita tidak akan merasai ketenangan jiwa.

Jika itulah yang terjadi….maka alangkah malang dan rugilah kita!!!?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...