Tuesday, December 15, 2009

Bukan Senang Untuk Membina Impian

Hari ini saya belajar sesuatu dari seseorang yang saya kagumi…
making impossible possible

making impossible possible

Senang untuk kita bermimpi untuk mencapai sesuatu. Senang juga kita berkata-kata yang kita boleh mendapat apa jua di dunia. Cukup mudah untuk melafazkan angan-angan mat jenin tatkala kita bercakap dengan seseorang, dan memang ringan mulut bermadah janji manis kepada sesiapa yang masih terkapai-kapai untuk menuruti setiap apa yang kita cakapkan.

Namun, bukan semua dari kita dapat melaksanakan mimpinya, bukan semua yang berimpian mampu melawan badai menongkah arus untuk menggapai cita-cita dan tidak ramai yang mengotakan janji apabila memberi harapan.

Itu adalah pelajaran yang saya dapat daripada seorang guru yang saya kagumi hari ini. Setiap hari, saban hari, setiap daripada kita berimpian untuk melakukan sesuatu. Samada kecil atau besar. Tetapi bukan berimpian yang menjadi titik pegangan, tetapi bagaimana “MEMBINA” impian itu yang menjadi persoalan.

Saya tahu, kebanyakan daripada kita selalu mengungkap perkataan yang manis dengan harapan untuk “menyakinkan” diri dan “menyenangkan” hati yang sedang resah memikirkan hidup yang tidak keruan. Mungkin boleh di buat contoh, saban hari, kita berjanji kepada diri yang kita mungkin akan menjadi seorang jutawan, kita akan jadi seorang pemilik syarikat besar, kita akan jadi itu.. dan ini, tetapi mana USAHA yang di perlukan!

Benar kata pepatah,

“berakit-rakit ke hulu, berenang-renang kemudian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian”


the power of dream

Bukan senang untuk membina impian, kerana ia perlukan keazaman, fokus dan matlamat yang jitu,?barulah sesuatu akan tercapai. Jika hari ini kita berjanji pada diri, bukan janji semata-mata di perlukan, tetapi USAHA tidak tahu putus asa. Guna semua kekuatan untuk membina sesuatu, guna segala source yang boleh, lakukan apa sahaja yang possible dan tidak terfikir akal, asalkan ia jalan yang benar.

“memburu impian itu payah, tetapi ia mudah apabila ada usaha dan semangat. Peganglah pepatah melayu kita! – berakit-rakit ke hulu, berenang-renang kemudian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian”

p/s: aku akan teruskan usaha ini, kerana ia jalan yang aku pilih!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...