Tuesday, August 18, 2009

MAKANAN Awet Muda

Tidak Sukar untuk kekal muda jika anda menjaga pemakanan. Berikut beberapa jenis makanan yang dikenalpasti berkhasiat untuk menjadikan anda awet muda.

1. Minyak Zaitun
Minyak zaitun mengandungi polyphenols, sejenis antioksidan yang berupaya mencegah penyakit akibat penuaan. lemak tidak tepu di dalamnya turun ampuh dalam menurunkan risiko penyakit jantung dan kanser.
2. Ikan
Ikan mengandungi lemak omega-3 yang ampuh dalam menurunkan kolestrol dan penyumbatan dalam pembuluh darah serta mencegah keabnormalan jantung.
3. Yogurt
Yogurt memiliki bakteria baik yang mempertahankan kesihatan pencernaan serta mengurangkan risiko penyakit usus berkaitan usia. Ia juga kaya kalsium yang dapat mencegah osteoporosis.

4. Kekacang
Vitamin, mineral, zat phytochemical dan antioksidan terkandung didalam kekacang. Malah kacang juga kaya lemak tidak tepu yang menawarkan manfaat serupa dengan minyak zaitun.

5. Blueberry

Penelitian dari Jean Mayer Human Nutrition Research Center mendapati blueberry berupaya mengurangkan peradangan atau inflamasi dan kerosakan oksidatif yang berkaitan dengan penurunan daya ingatan dan kemampuan motorik di usia tua.


6. Anggur
Anggur merah mengandungi resveratrol yang melindungi diri daripada penyakit jantung dan diebetis.


7. Coklat
Kaya dengan flanol , antioksidan yang dapat membantu melancarkan peredaran darah sekali gus mengurangkan risiko untuk menghidap penyakit diebetes, darah tinggi, demensia dan penyakit ginjal.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...