Tuesday, October 11, 2011

Tips Merawat Kulit Wajah & Kulit Lembab.


KULIT cerah memang terlihat lebih bersih dan menarik. Kerana itulah produk pelembab yang mampu mencerahkan kulit selalu dicari. Ini lah sedikit tips ringan agar kulit wajah kita tetap cerah

1. Gunakan pelembab 
Pancaran sinar matahari, pencemaran, hawa dingin, hingga sabun boleh menyebabkan lapisan pelembab kulit berkurangan. Gunakan pelembab agar lapisan kulit paling luar sentiasa terlindungi.

Agar efektif, gunakan pelembab saat kulit dalam keadaan bersih dan sudah menyerap air, kerana cara kerjanya yang membentuk lapisan, sehingga air yang sudah terserap kulit akan tertahan/tidak cepat menguap. Gunakan body lotion yang mengandung pencerah kulit. Tak hanya mencerahkan, pelembab jenis ini juga akan membantu mencegah terjadinya penggelapan kulit akibat sinar matahari.

2. Lindungi kulit
Apabila Anda banyak aktiviti diluar yang mana kulit secara langsung dengan sinar matahari, atau sering berada di ruangan ber-AC, lindungilah kulit dengan syal/scarf ataupun baju berlengan panjang. Ini  membantu untuk kulit tetap terjaga kelembabannya.

3. Gaya hidup sihat
Kulit sebagai bahagian paling luar dari tubuh dapat bercerita bagaimana sebenarnya tubuh kita dirawat. Dengan rutin berolahraga minimum tiga kali seminggu dengan durasi 30 minit, maka akan memudahkan tubuh melakukan proses detoksifikasi secara semulajdi melalui peluh yang keluar dari tubuh yang akhirnya dapat membuat keadaan kulit lebih segar! Namun, jangan lupa minum air putih minimal 8 gelas sehari, karena air putih sangat penting untuk menjaga kelembaban tubuh kita.

4. Rokok mengusamkan kulit
Tak hanya menyebabkan penyakit serius seperti kanser paru-paru, merokok pun dapat membuat kulit menjadi kusam dan mudah berkedut. Mengapa? Zat nikotin yang terkandung di dalam satu batang rokok ternyata memiliki pengaruh yang sama layaknya elastin pada matahari.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...