Monday, August 8, 2011

Tips dan Panduan Untuk Menjadi Pelabur Hartanah

 
Kesilapan pada golongan muda pada hari ini selepas mendapat pekerjaan, kita mungkin lebih cenderung untuk membeli kenderaan mewah, pakaian berjenama, kad kredit, menyewa rumah yang luas dan menjalani kehidupan yang selesa. Tetapi kita mungkin tidak terfikir untuk melabur wang pada rumah atau bangunan kerana ia dilihat sebagai kepentingan selepas berkeluarga atau kepentingan fasa seterus kehidupan.
 

Mungkin antara kita juga masih belum dapat membezakan antara aset dan liabiliti.
Jika anda membeli sebuah kereta mewah, nilainya susut 50 peratus selepas lima hingga tujuh tahun. Berbeza bagi rumah, nilainya boleh meningkat 50 peratus dalam tempoh masa yang sama. Malah jika anda memilih lokasi yang strategik, kemungkinan nilai bertambah pada 200 hingga 400 peratus.

Untuk membeli rumah, setiap rumah yang dibeli harus memenuhi beberapa kriteria dari aspek pelaburan. Sebelum memilih sebuah rumah, aspek cantik atau tidak bukan keutamaan. Ada beberapa perkara lain yang harus diberi penekanan iaitu mempunyai aliran tunai yang positif.

Aliran tunai yang positif bermakna rumah itu mempunyai nilai tinggi dan tidak akan memberi kesan negatif meskipun dalam keadaan ekonomi yang tidak seimbang. Wang tunai dalam bank boleh susut nilai akibat inflasi dan sebagainya akibat ketidakseimbangan ekonomi manakala, membeli hartanah dengan nilai aliran tunai positif masih boleh menggandakan harga rumah.

Lokasi juga perlu diutamakan sebelum membeli rumah atau tanah untuk dijadikan sebagai pelaburan. Dengan adanya jaminan pembangunan infrastruktur dan fasiliti yang lengkap, nilai pelaburan pasti akan meningkat.
 
- Sumber artikel dipetik dipetik dari KOSMO temubual bersama Dr. Shah Razali -

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...