Friday, September 3, 2010

Mengejar Lailatul Qadar


Nuzul Quran, 17hb Ramadhan dah berlalu. Banyak negeri diMalaysia memberi kelepasan agaknya untuk mengejar Lailatul Qadar. Lailatul Qadar malam AlQuran diturunkan. Berkatnya malam itu seperti beribadat 1000 bulan. MasyaAllah.


Rasulullah menyuruh umatnya berusaha berlipat kali ganda pada 10 malam terakhir Ramadhan. Terutamanya pula malam-malam ganjil. Digalakkan kita beriktikaf dimasjid pada 10 malam akhir ini. Walau pun setengah pendapat mengatakan beriktikaf diMasjidil Haram sahaja tetapi ini sebenarnya tidak selaras dengan hari 17 Ramadhan, Nuzul Quran yang kita bercuti.


Allah maha pengasih dan maha penyayang. Diadakan malam Lailatul Quran kerana Allah maha pemberi. Kita ditawarkan peluang ini. Usahalah. Mungkin kena kerja keras. Siangnya membuat kerja yang dipertanggung jawabkan dengan iklas dan bersungguh dan menghidupkan malamnya dan beribadat sebanyak mungkin. Ibadat pula perlulah mengikut sunnah seperti yang diajar Rasulullah SAW tidak bidaah. InsyaAllah giatkan lagi malam ini dan harapnya dikabulkan doa kita. Amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...