Tuesday, September 7, 2010

Iklan Raya TV3 2010 Dikecam Hebat Kerana Unsur Christmas: Sinari Lebaran


Pernah tak anda tengok iklan hari raya TV3 2010 yang terbaru? Ianya sudah dikecam hebat kerana ada unsur-unsur krismas. Tajuk iklan hari raya TV3 tu adalah Sinari Lebaran, Keindahan Dalam Kemeriahan. Oklah sedikit ringkasan.


Close Up Muka Surat Bergambar Beca Scene2


- Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara),menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan


1. Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)

2. Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

3. Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus

4. North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)

5. Pokok Krismas - Simbol Paganism




Iklan tu bermula dengan dengan seorang budak sedang membaca buku di dalam sebuah rumah.



Adalah gambar sebuah beca dalam buku tu. Tiba-tiba buku itu mengeluarkan sinaran dan bersinarlah gambar beca tu. Sinaran itu macam magik le keluar ke luar rumah dan muncul le seorang pakcik berkopiah mengajak budak itu naik beca boleh terbang tu....




Budak itu naik beca dan di dalamnya terdapat ramai lagi kanak-kanak yang diangkut oleh pakcik tu untuk dibawa berjalan-jalan.. opssss, bukan jalan terbang ya....Budak-budak memang suka le, kalau aku pun suka boleh terbang.....



Dan seterusnya mereka dibawa di suatu tempat yang asing dan indah. Memang penuh dengan imiginasi macam pelita keluar melalui kelopak bunga, bahulu yang diterbangkan dan macam-macam lagi.



Akhirnya mereka gembira untuk menyambut hari raya secara futuristic tetapi mempunyai elemen-elemen kerjasama dan juga kuih muih yang tradisional.


Ramai di laman web, laman sosial dan blog tak setuju dengan iklan ni dan sesetengah daripada mereka mengesyorkan agar iklan ni dikeluarkan. Bukannya apa taakut rosak akidah lebih-lebih lagi dengan raya aidilfitri.


Memanglah tak dinafikan yang banyak unsur-unsur yang tak masuk akal atau logik dalam TV sekarang tapi rasanya tak perlu le ditambah oleh masyarakat Islam. Apa pandangan anda semua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...