Friday, September 24, 2010

Hari Ini Usharani Serah Rakaman Telefon Saspek..




Ujian DNA... Isteri Jutawan India, S. Usharani, 27, (dua, kanan) memegang surat untuk menjalani ujian DNA ketika hadir di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Langat dan memberi kenyataan berhubung kes kehilangan suaminya A. Muthuraja di Kuala Langat, Khamis.

Suami beliau merupakan ahli perniagaan India dikatakan salah seorang daripada mangsa kes pembunuhan suspek utama yang terlibat dengan kes pembunuhan di Ladang Gadong baru-baru ini. Turut hadir Ketua Polis Daerah Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Langat, Supt. Nordin Mananua, kiri). Foto BERNAMA




Hari ini, S Usharani, 27, isteri kepada jutawan dari India yang hilang, Allal Kanthan Muthuraja, 35, akan menyerahkan rakaman perbualan telefonnya dengan saspek kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, 11.30 pagi.
Kata Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam, pada sidang media di pejabatnya di Kapar Selangor, menurut BERNAMA semalam.

S
Usharani, mendedahkan satu rakaman perbualan telefon antara beliau dengan seorang peguam yang dipercayai terbabit dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, dan tiga individu lain.

Usharani perdengarkan perbualan selama kira-kira dua minit yang dirakam menggunakan telefon bimbitnya dengan peguam terbabit yang juga suspek utama dalam kes pembunuhan itu pada sidang itu. Rakaman perbualan menerusi telefon bimbit Nokia yang berlangsung dalam bahasa Tamil dan diterjemahkan oleh peguam Y Murugan itu berkisar mengenai pertanyaan Usharani kepada suspek berkenaan keadaan suaminya, Allal.

Usharani berkata, dalam perbualan pada 28 Januari itu, suspek mendakwa dia berada di Thailand dan hanya akan memberitahu beliau mengenai keadaan suaminya sebaik suspek balik dari negara itu. Turut dimainkan ialah rakaman perbualan telefon antara Usharani dengan seorang lelaki yang mendakwa dia adalah pegawai polis dari Bukit Aman bernama ASP Suresh.

"ASP Suresh meminta saya wang bernilai RM1 juta untuk menyelamatkan suami saya kerana mendakwa ditangkap atas kesalahan penyeludupan dadah jenis ketamin di negara ini," kata Usharani melalui terjemahan oleh Murugan.

Selain itu, beliau yang baru tiba dari Chennai, India, dulu semalam berkata beliau turut menerima satu lagi panggilan telefon daripada seorang lelaki yang mendakwa dia adalah Inspektor Muru dari Bukit Aman dengan tujuan yang sama iaitu untuk meminta wang daripadanya.
Sementara itu, Pejabat Peguam Negara telah mengembalikan kertas siasatan berhubung kes pembunuhan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain dengan mengarahkan polis melakukan siasatan susulan. Kertas siasatan itu telah diserah kepada Pejabat Peguam Negara semalam.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan, Ketua Bahagian Pendakwaan Tun Abd Majid Hamzah berkata polis telah diarahkan untuk melengkapkan siasatan tersebut sebelum menghantar semula ke pihaknya. Beliau berkata pihaknya telah mengembalikan kertas siasatan itu semalam setelah menerimanya pada hari yang sama kerana banyak lagi perkara yang memerlukan siasatan lebih lanjut.

Katanya Tan Sri Abdul Gani Patail telah memberi beberapa arahan tertentu untuk dijalankan pihak polis dan juga menyiasat kes-kes lain yang dikatakan mempunyai kaitan dengan suspek-supek berkenaan. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein ketika mengesahkan perkara itu turut memberi jaminan bahawa laporan lengkap kes pembunuhan itu akan siap sepenuhnya dalam tempoh dua minggu lagi. Hishammuddin berkata polis kini menunggu laporan DNA yang ada ketikanya mengambil masa sedikit untuk disiapkan. (AK)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...