Tuesday, June 8, 2010

Melancarkan Perkumuhan


Penting menjaga kesihatan usus kerana ia boleh mempengaruhi pelbagai proses dan kesihatan. Di sepanjang saluran gastrousus, terdapat berbilion bakteria hidup yang berfungsi seakan tentera. Kewujudan bakteria baik membantu mengekalkan persekitaran usus yang baik serta merangsang fungsi pencernaan yang optimum.. Bakteria baik atau probiotik juga membantu menguatkan sistem imun untuk menentang agen penyebab penyakit.

Masalah penghadaman seperti kesukaran membuang air besar atau sembelit seharusnya tidak dibiarkan berpanjangan. Sembelit berpanjangan menyebabkan longgokan toksik dalam tubuh serta meningkatkan risiko pelbagai penyakit, termasuklah perut buncit dan sesetengah penyakit usus. Ketidakseimbangan flora usus akan membantu mengoptimumkan sistem pencernaan sekali gus melancarkan sistem perkumuhan.

Probiotik seperti dari strain Lactobacillus acidophilus NCFM® ternyata bermanfaat untuk memperkuat pertahanan badan daripada penyakit, memperbaiki pergerakan usus, mengurangkan sendawa dan angin berlebihan, melegakan ketidakhadaman serta memperbaiki penyerapan nutrien.

Amalan diet yang sihat seharusnya menjadi teras makanan harian untuk mengekalkan kesihatan. Banyakkan minum air serta serat makanan secukupnya akan memberi manfaat besar ke arah memperbaiki masalah yang dihadapi serta kesihatan secara umum.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...