Sunday, November 22, 2009

Seni Mempertahankan Diri Dalam Islam


Seni mempertahankan diri memang digalakkan dalam dunia Islam. Sayugianya diterangkan terlebih dahulu, Islam adalah ajaran yang mengalakkan perdamaian, disamping menentang segala bentuk keganasan atau tindakan ganas terhadap orang-lain. Bagaimanapun digalakkan terhadap tindakan mempertahankan ugama, diri, maruah, keluarga, melindungi mereka-mereka yang dizalimi mahupun juga mempertahankan harta-benda atau tanah-air.

Daripada itu jugalah, lahirnya seni-seni mempertahankan diri dalam dunia Islam, seperti contoh kesenian keatas peralatan yang digunakan untuk mempertahankan diri. Ukiran atau kesenian keatas peralatan seperti pedang (pisau, keris dll), perisai (samaada untuk badan, tangan dll), pemanah, topi-topi besi, senapang- senapang, mariam-mariam dan seterusnya.

Berlatih memanah (atau sesuatu sepertinya), berlatih pedang, melontar tombak dan menunggang kuda memang digalakkan walaupun ketika didalam suasana aman, yang mana kegiatannya adalah lebih merupakan kegiatan-kegiatan sukan.

Dimana-mana pun dibenua Islam, kita akan ketemu akan keunikan peralatan mempertahankan diri, seperti ukiran-ukiran diulu-ulu pedang, keris, perisai-perisai dan seterusnya. Kemahiran tukang-tukang pembuat pedang atau peralatan mempertahankan diri memang dikagumi sesejak dahulu.

Seni pembuatannya samaada terus dari ciri keIslaman atau dari seni-seni tradisional sesuatu daerah lalu digubal mengikut kehendak Islam seperti tiadanya bentuk-bentuk mahluk hidup, atau juga seni keatas kaligrafi dengan mengunakan bahan-bahan keras dari pelbagai besi atau logam, maupun keatas kulit-kulit haiwan dan sebagainya.

Sebelum kedatangan Islam, banyaknya amalan-amalan syirik, kepercayaan-kepercayaan khurafat, sihir-sihir, karut-marut atau bergantung pada mahluk-mahluk halus wujud dalam seni-seni mempertahankan diri, tetapi dengan kehadiran kemurnian Islam, segala bentuk amalan-amalan sebegitu dihapuskan.

Begitu juga, dalam seni mempertahankan diri, pentingnya pemusatan perhatian, mengawal nafas, mengawal gerakan badan dan suasana, samaada dari Jepun, China, Nusantara atau ditempat lain, banyaknya amalan bertapa (meditation), atau pergerakan seperti Tai Chi, Qiqong dll, tetapi didalam Islam, diperintahkan menunaikan sembahyang, dan melalui sembahyang 5 waktu sehari (dan sembahyang sunat) bila dilakukan dengan betul dan khusyuk, ianya adalah suatu pergerakan kombinasi yang cukup hebat untuk tubuh-badan. (Niat kita lakukan untuk Allah dan Allah menganugerahkannya untuk kebaikan kita), begitu juga dengan amalan membaca Al Quran atau berzikir yang mana melatih kita memusatkan perhatian dan nafas.

-Semoga Allah memberi kita kefahaman-


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...