Friday, November 20, 2009

Menginsafi Diri Kita Yang Sebenar

Peringatan buat diriku..kalian semua yang seringkali LUPA..Adakah kita seorang islam???Pernahkah kita terfikir..hidup kita ini hanyalah sementara. Sampai waktu tika dan masanya kita akan pergi menemui Allah. Apakah bekalan dan persediaan kita menempuh hari kematian. Dalam kita mengejar kejayaan dunia, kita sering lupa bahawa tujuan hidup kita yang sebenar..apakah pilihan kita? Beruntunglah orang-orang yang berebut-rebut menagih ihsan dan kasih sayang Allah. Sesungguhnya keredahan Allah yang kita bisa cari.

Dunia yang semakin tua ini sering dilanda masalah, bermula daripada jerebu, kegawatan ekonomi, tsunami, timbul pula genjala murtad..fitnah..gempa bumi, peperangan dan bermacam-macam lagi. Ini sebenarnya adalah ujian Allah kepada kita. Adakah kita benar-benar menginsafinya. Semua ini adalah bala!! sebagai tanda kemurkaan Allah!! Adakah kita benar-benar orang islam???? Maka, adakah kita fikir bahawa kejayaan kita di Universiti dapat membawa kita ke Syurga? Adakah kita fikir bahawa dengan kejayaan kita adalah kerana usaha dan ikhtiar sendiri..

Tidak malukah kita mengaku diri kita hebat, rajin, bijak..walhal semuanya adalah kurnian dari Allah. Segala kelebihan yang ada pada kita adalh datangnya dari Allah. Apakah kita fikir Allah itu akan menyukai hambanya yang tidak bersyukur?

Adakah kita yakin kita seorang islam??? Sedangkan Rabiatul Adawiah pula tidak mahu melupakan Allah walau sedetik sekalipun. Tahukah anda bahawa Hassan Al-Basri pula menangis sehingga bejuraian air mata kerena menyesa melupai Allah dalam beberapa minit…Tetapi mengapa kita masih pula LEKA dibuai perasaan…tidakah kita berasa rugi kerana kurang berzikir kepada Allah.. tidakah kita berasa rugi kerana kurang berselawat kepada Rasulullah..siapa diri kita sebenarnya!!!! Firaun??? Tentu tidak….jadi, siapakah kita sebenarnya? kita hanyalah manusia yang berasal dari sekepal tanah yang hina!!!

Apakah kita yakin kita bertuhankan Allah??? Maka, mengapa kita tidak mahu mengejar Dia..mengapa kita masih mendedahkan aurat..mengapa kita masih tidak mahu menuntut ilmu…Syariat, Tariqat, Hakikat dan Makrifat, Feqah dan tasauf….dapatkah kita menghuraikan cabang-cabang ilmu tersebut..tidak malukah kita kerana gagal menghuraikannya, jauh sekali dari mengamalkannya.

Adakah kita harus mempersalahkan puak-puak kristian yang berjaya memurtadkan ribuan umat islam jika kita sendiri juga yang gagal memperhebatkan pertahanan diri.Ketahuilah..sesungguhnya Iblis itu amat suka kepada mereka yang tidak berilmu..dan sedarilah bahawa, kejahilan boleh menyebabkan kita memikul dosa. Kita takut dosa. Berapa banyak amalan kita yang boleh menghapuskan dosa seharian???

Apakah kita begitu yakin untuk menempuh akhirat??? Siapakah kita menjelang hari kematian?Adakah kita seorang islam pada ketika itu? Bersediakah kita tak kala kita berhadapan dengan malaikat MAUT. Apakah kita merasakan diri kita terlalu mulia sehingga tidak ada daya untuk menjauhkan diri dari perbuatan mungkar. Kita pergi kuliah, pergi kerja..kita yakin kita telah melakukan segalanya perkara dnegan baik.

KITA SOLAT..
Kita yakin solat kita tidak tercela? Kita makan…
Kita yakin rezeki yang kita jamah diredahi Allah? Kita minum..
Kita yajin di akhirat kelak kita akan dapat minum seperti yang kita minum sekarang? Kita ketawa..
Kita tidak malu pada Allah? Kita cermerlang SPM,PASCAL,LOGIK,TITAS,C++,java,BISNES...
Kita yakin semua itu dapat membantu kita menjelang fintah kubur? kita sihat..
kita yakin Allah muliakan kita..kita sakit..
Kita tidak malu pada Allah kerana menarik balik nikmat kesihatan? Siapakah kita??

Kita adalah manusia yang berasal dari sekeping tanah yang hina..betapa hinanya kita..tapi, kita masih mampu tersenyum dan tertawa. Bersediakah menempuh hari selepas kematian? bersediakah untuk kita melalui sakaratul maut? Burulah cinta Allah, SEBELUM Allah menutup pintu rahmatnya. Sesungguhnya kematian itu adalah sesuatu yang PASTI..!! Siapa kita?? Wallahu’alam.

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: ada 4 perkara di pandang sebagai ibu iaitu:-
Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN
Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP
Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA
Ibu dari segala CITA-CITA adalah SABAR

Dan berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran..
Kata renungan dari ayat Suci Al-Quran pada orang yang ingkar melakukan solat 5 waktu sehari semalam:-

Subuh: Dijauhkan cahaya muka yang bersinar.
Zuhur: Tidak diberikan berkah dalam rezekinya.
Asar: Dijauhkan dari kesihatan atau kekuatan
Magrib:Tidak diberi santuna oleh anak-anak.
Isyak: Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya.
Al-Quran:Sembahyanglah sebelum kau disembahyangkan oleh orang lain.

IKHLAS DARI YOYOY KAMPHORA SPA..SEBARKANLAH ILMU INI KEPADA SESIAPA KERANA KITA JUA AKAN MENDAPAT KEBAIKAN DARINYA MEMPELAJARINYA..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...