Sunday, February 6, 2011

10 Kunci Membina Keyakinan diri


1. Anda yakin bahawa anda tidak mempunyai kekurangan apa-apa berbanding dengan orang lain kerana anda ialah mahluk yang mulia yangdiciptakan oleh tuhan di atas muka bumi,sama seperti orang lain.

2. Anda pasti, jika orang lain boleh melakukan sesuatu perkara yang positif, mengapa anda tidak? Anda boleh!

3. Anda perlu mengenanl pasti kekurangan atau kelemahan yang ada dalam diri anda dan anda perlu berusahamemperbaiknya.

4. Anda mesti berani untuk melakukan sesuatu perkara atau mengambil sesuatu keputusan yang positif. Janganberasa takut atau teragak-agak untuk melakukannya.

5. Anda harus elakkan sama sekali sikap malu yang tidak bertempat kerana anda akan ketinggalan dalam bayak hal yang berfaedah jika terus bersikap sedemikian.

6. Anda mesti tampil dengan kemas dan sentiasa bersiap sedia untuk
melakukan sesuatu yang berfaedah. Anggaplah diri anda adalah yang terbaik pada ketika itu.

7. Anda harus melakukan senaman ringan sebelum melakukan sesuatu. Bukankah badan yang cergas menghasilkan otak yang cerdas?

8. Anda mestilah bersangka baik dengan setiap tindakan atau tugas yang telah anda ambil iaitu tidak taerlalu memikirkan masalah atau rintangan yang bakal ditempuhi.Anda perlu menjangkakan dan memikirkan hasil yang baik yang anda akan peroleh daripada tindakan anda.

9. Anda harus membentuk personalit yang baik, misalnya cara berjalan,cara bercakap atau cara berinteraksi. Ketikaberinteraksi dengan orang lain, anda perlu sentiasa memberikan perhatian danmemandang tepat pada mata serta wajah orang itu. Dengar betul-betul tentang apa-apa yang diperkatakan orang lain kepada anda. Jangan memberikan reaksi yangkaku atau acuh-acuh sahaja.

10. Anda perlu ingat selalu bahawa “Masa itu lebih bernilai daripada emas.”Jangan suka berlengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas atau perkara baik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...