Wednesday, May 23, 2012

Cara cara mengatasi payudara kendur


Ramai wanita yang menghadapi masalah ini apabila usia semakin meningkat. Bukan sahaja mereka yang menyusu dan melahirkan anak. Umumnya ia adalah disebabkan oleh elasticity yang menyokong payudara menjadi semakin kurang dan menyebabkan payudara semakin kendur.

Walau pun ramai yang menyangkakan penyusuan susu ibu menjadi salah satu faktor payudara menjadi kendur, ia adalah tidak benar
sama sekali.

Penyusuan susu ibu menyebabkan payudara kendur?

Sebagai wanita, tentunya mahukan penampilan yang menarik tak mengira usia. Payudara menjadi kendur adalah lazim berlaku tetapi ianya boleh diatasi dan boleh dielakkan.

(1) Melakukan urutan - Circular massage (ke arah dalam) dilakukan dua kali sehari selama 30 minit setiap kali. Boleh gunakan olive oil atau flaxseed oil. Sebelum mulakan urutan, gosok kedua belah tapak tangan bagi menghasilkan haba. Ia dapat melancarkan pengaliran darah dan mengembalikan ketegangannya.

(2) Makanan yang kaya glukagon - Makanan yang boleh boost pengeluaran susu ibu turut membantu pertumbuhan payudara. Oleh itu, boleh terus amalkan walau pun
dah berhenti dari menyusukan anak. Contohnya adalah seperti halba (direndam minum airnya atau pun ambil dalam bentuk pil)

(3) Senaman bagi menguatkan otot dada - Otot dibahagian dada dapat membantu menyokong payudara bagi mengelakkan ia kendur. Oleh itu senaman seperti push up pada dinding dapat membantu. Lakukan 3 kali seminggu, beberapa set setiap kali.


Sekiranya dilakukan dengan cara berdisiplin, perubahan akan dapat dilihat seawal 30 hari.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...