Monday, October 25, 2010

Jalan Raya Paling Selamat Di Dunia

Pemandangan sekita bandar di San Marino, negara paling selamat jalanrayanya
San Marino mempunyai jalan raya yang paling selamt di dunia berdasarkan kajian oleh WHO yang mendapati purata, hanya sebanyak 3.2 kematian di jalan raya berlaku setahun di negara tersebut. 

Berikut senarai 10 negara di ikuti kadar kematian jalan raya dalam setiap populasi seramai 100,000 orang. Negara-negara tersebut mempunyai jalan raya paling selamat di dunia daripada keseluruhan 170 negara yang telah dibanci oleh WHO:

  1. San Marino 3.2
  2. Malta 3.4
  3. Uruguay 4.3
  4. Belanda 4.8
  5. Singapura 4.8
  6. Switzerland 4.9
  7. Jepun 5.0
  8. Norway 5.0
  9. Sweden 5.2
  10. UK 5.4
Sekali lagi jiran kita Singapura berada dalam senarai 10 terbaik. Mungkin ada yang berkata rakyat singapura kalau nak pandu laju mereka akan masuk ke negara kita dan mula melanggar undang-undang jalan raya. Kita kena tengok statistik berapa ramai rakyat Singapura yang mati kerana kemalangan jalan raya di lebuh raya Malaysia.


Dalam senarai juga menunjukkan negara yang selamat jalan raya nya juga negara yang kaya. Bermakna pendapatan rakyat mereka adalah tinggi. Adakah sebab mereka tak perlu tergesa-gesa cari duit membuatkan mereka memandu secara berhemah atau mereka takut mati meninggalkan harta yang banyak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...