Tuesday, August 28, 2012

Taubat Nasuha

 
Taubat yang sebenar-benarnya ialah Taubat Nashuha. Yaitu tidak kembali kepada kesalahan yang telah dilakukan dan mengganti dengan amal ibadah yang banyak.Setiap taubat yang sungguh-sungguh dari dosa sebesar apapun, akan dibukakan pintu ampunan oleh Allah, bahkan Al-Quran menggambarkan kebahagiaan Allah itu seperti seorang gembala yang kehilangan peliharaannya, kemudian menemukannya kembali. Sebegitu senangnya Allah menerima kembalinya kita pada-Nya karana Allah memiliki sifat Ghofurur Rohim,Maha Pengampun.

Taubat seseorang itu boleh dilihat dari beberapa hal:

1. Mengendalikan lisan dari ucapan yang tidak berguna

2. Jauh dari rasa iri,dengki dan sikap permusuhan

3. Menghindari lingkungan/teman yang buruk

4. Taat pada perintah Allah dan menjauhi laranganNya


Tanda taubat seseorang diterima?

1. Berkumpul dengan orang yang soleh dan tidak bergaul dengan teman buruk. (Sebenarnya yang namanya teman hendaknya selalu mengajak kepada kebaikan, jika ada teman yang mengajak pada kezaliman bererti ia bukanlah teman tetapi musuh dalam selimut. Karana senang jika kita dalam keburukan)

2. Sentiasa menjauhi perbuatan zalim dan rajin beribadah

3. Tidak terpancang hanya pada kepentingan dunia, sebaliknya selalu ingat akan adanya Akhirat sehingga apa yang dilakukan di dunia adalah persiapan untuk hari akhir.

4. Tawakal atas rezeki yang diberikan Allah setelah berikhtiar


Tingkatan Taubat menurut Imam Ghazali adalah sbb:

Pertama: bertaubatnya seseorang dan istiqomahnya ia di jalan Allah hingga akhir hayatnya.Sehingga ia disebut As-Sabiq Bil Khairat yang ertinya mampu merubah perilaku buruk dengan kebaikan. inilah taubat yang sebenarnya/Taubat Nashuha yang insyaAllah akan mendapat redha Allah dalam kehidupannya baik di dunia mahupun di akhirat.

Kedua: Orang yang bertaubat dari dosa besar,tetapi dalam perjalanan taubatnya selalu mendapat ujian hingga tidak sengaja ia terjatuh dalam dosa,tetapi hatinya sentiasa sedih dan menyesal sehingga ia berusaha memperbarui tindakannya dengan memperbaiki niatnya.

Ketiga: orang yang bertaubat untuk beberapa lama tapi kemudian hawa nafsu mengalahkannya sehingga ia berbuat dosa lagi.Namun demikian ia masih mahu melakukan amal soleh,ia masih meminta pertolongan Allah agar mampu mengendalikan hawa nafsunya.

Keempat: orang yang bertaubat hanya sebentar saja,tapi kemudian berbuat dosa lagi tanpai penyesalan sedikitpun,bagaikan orang lalai bahawa ia telah bertaubat.Pada tingkatan ini ditakutkan orang boleh meninggal dalam keadaan su’ul khatimah.Yaitu ajal menjemputnya saat ia melakukan dosa, bukan saat ia bertaubat.Naudzubillah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...