Wednesday, March 28, 2012

Spa Muslimah Taman Melawati Kuala Lumpur: Kebaikan Rawatan Bekam.


Teknik kuno telah menemui tempat dalam dunia moden penyembuhan. Urut bekam adalah versi yang diubah suai amalan biasa terapi bekam, yang digunakan dalam perubatan tradisional Cina (TCM), dan keputusan rawatan ini mudah menghasilkan juga menarik. Melalui proses sedutan dan tekanan negatif, urut bekam keluaran tisu lembut tegar; mengalirkan cecair yang berlebihan dan toksin; melonggarkan perekatan dan angkat tisu penghubung dan membawa aliran darah ke kulit dan otot bertakung.

Aplikasi terapeutik daripada bekam telah didokumenkan melalui beberapa ribu tahun pengalaman klinikal. Bekam digunakan secara meluas dalam TCM dan sekarang telah disesuaikan untuk modaliti penjagaan kesihatan yang lain, termasuk urut dan terapi kiropraktik. Urut bekam luap aspek terapi bekam tradisional dan merupakan langkah tambahan yang berkesan untuk spa mana-mana, menyembuhkan kemudahan atau amalan swasta.
Cawan murah, terapi adalah menyeronokkan dan berorientasikan hasil, dan sambutan pelanggan adalah luar biasa.

Satu Piala Sejarah
Bekam maju dari masa ke semasa dari kegunaan asalnya, pelbagai oleh orang-orang asli, tanduk haiwan berongga untuk mengalirkan toksin keluar dari snakebites dan lesi kulit. Tanduk yang berkembang menjadi cawan buluh, yang akhirnya digantikan oleh kaca. Aplikasi terapeutik yang berkembang dengan dalam penghalusan cawan itu sendiri, dan dengan budaya yang bekerja bekam sebagai satu teknik penjagaan kesihatan.

Cina berkembang penggunaan teknik ini untuk pembedahan, untuk mengalihkan aliran darah dari laman pembedahan. Bekam akhirnya berkembang menjadi terapi yang berasingan di bawah payung TCM, dengan pengamal perubatan yang dilatih khusus dalam teknik ini. Budaya kuno yang lain, termasuk orang-orang Mesir dan Greek awal, memeluk nilai terapi bekam.
Teknik ini akhirnya tersebar ke seluruh Eropah dan kemudian ke benua Amerika.
Bekam adalah lazim dalam isi rumah ke-18, abad ke-19 dan awal 20. Malah, ramai orang masih ingat Nenek bekam belakang mereka untuk kesesakan dan selsema. Doktor Eropah dan Amerika menggunakan bekam ke tahun 1800-an, dan bekam set masih dibawa oleh syarikat-bekalan perubatan ke tahun 1940-an. Payudara bekam menjadi lazim untuk payudara radang dan disfungsi laktasi, dan pam payudara biasa berkembang daripada amalan ini.

Dengan sejarah ini kaya permohonan perubatan, bagaimana bekam patut menjadi amalan kesihatan semasa? Urut bekam, atau penggunaan cawan kaca, yang diadakan melalui proses sedutan, mengurut badan, boleh ditambah ke dalam urut hampir mana-mana atau sesi Bodywork.
Tindakan ke atas sistem saraf sedating, dan pelanggan selalunya akan mengalami keadaan yang mendalam relaksasi.
"Selepas beberapa sesi urut bekam, saya telah mengalami faedah yang terkumpul dan berkekalan," kata Julie Hanson, pelanggan bekam di Asheville, North Carolina, yang mengalami kejang otot kronik di bahu dan leher akibat tork dalam tulang belakang beliau.

"[Kejang] kelihatan exhaustingly kekal dan tidak pernah dilepaskan oleh kaedah tradisional urut," katanya.
"Bekam, bagaimanapun, telah menghasilkan kemajuan yang ketara dalam postur dan kedudukan otot yang tiada pendek daripada menggembirakan."
Satu kawasan kegemaran untuk urut bekam adalah pada kawasan yang luas belakang. Yang lebih besar cawan digunakan untuk ini, dan vakum yang kuat akan meniru tindakan rolling urut dalam-tisu tanpa sebarang ketidakselesaan. Pergerakan ini mungkin panjang dan bertujuan untuk mengalirkan cecair, atau pekeliling dan merangsang untuk kawasan knot dan degil tisu tegar. Kulit akan menjadi merah dengan urut kuat bekam, menunjukkan bahawa peredaran telah dibawa ke permukaan.

Permohonan liniments, analgesia, hydrosols loji dan minyak pati serta merta selepas rawatan akan memudahkan penyerapan produk yang mendalam ke dalam tisu. Peningkatan bekalan darah tempatan kepada otot dan kulit akan membawa khasiat dan membolehkan toksin yang akan terbawa-bawa melalui urat.
Pelanggan sering rasa kehangatan mendalam semasa sesi dan sensasi cucukan lama selepas rawatan telah berakhir.
Urut bekam tidak merengsa pada kulit atau badan. Ia menarik keradangan, namun tidak menambah. Teknik ini adalah cemerlang apabila digunakan sebagai terapi Berbeza dengan memampatkan atau liniments yang sejuk. Cawan juga boleh dimanipulasi untuk meniru teknik urut lain tanpa tegasan normal pada tangan ahli terapi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...